MBPFW FW2023
Katedra designu Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci má opět tu čest účastnit se módní přehlídkou na Mercedes-Benz Prague Fashion Week FW23. Kolekce vybraných studentských prací prezentuje bakalářský studijní program Návrhářství (zaměření Návrhářství skla a šperku a Návrhářství textilu a oděvu) a nově také magisterského studijního programu Design - textil, oděv, sklo, šperk.
Přehlídka se koná 16. dubna 2023 od 14 hodin, Chuchle Arena Praha – velká sázková hala, Radotínská 69, Praha 5.
Široké veřejnosti tentokrát ukážeme experimentálně zpracované oděvní kolekce s autorskými dezény realizovanými technikou sublimačního tisku na téma “ROSTLINY”. Tkaniny s potisky realizujeme v univerzitních dílnách. Také představíme kolekce tvořené dalšími textilními technologiemi, například textilním sítotiskem nebo žakárským pletením. V zaměření Návrhářství textilu a oděvu vznikaly práce pod vedením doc. Svatoslava Krotkého akad.mal., Mgr.art. Zuzany Veselé a Bc. Ondřeje Ludína a za podpory všech členů Katedry designu.
Koupit vstupenky ZDE.
Napsali o nás:
1) Alis Polena, Čaj (model 1 - 2)
V mé kolekci zachycují lehkost a celkové tvarosloví čajových lístků po namočení do vody prostřednictvím sublimačního tisku na materiál, který svou průsvitností nabízí náhled do jejich esence. Syntetický materiál je zde v kombinaci se lnem. Kolekce nabízí dva oděvní modely ve volných siluetách.
2) Kristína Jantoščiaková, Koreň stromu (model 3 - 4) Tak ako nemôže žiť telo bez hlavy, tak nemôže žiť nadzemná časť drevín bez koreňov. Poranené korene oslabujú strom, čo časom i pokročilým procesom rozpadu môže spôsobiť to, že takýto strom bude z pôdy vytrhnutý. Jedná sa o poukázanie na devastáciu, ktorá sa na koreňoch stromov objavuje.
3) Agáta Nosálová, Begonie (model 5 - 6) Inspirací mi byly pokojové rostliny, konkrétně mě zaujaly pokojové Begonie. Listy a barevnost Begonií jsou na modely přenesené pomocí autorského dezénu. Tvary střihů oděvů vycházejí z kroucení listů a stonků vybrané rostliny.
4) Petra Cibiriová, Jeseň (model 7 - 8) Odevná kolekcia bola inšpirovaná ročným obdobím jeseň. Pri vytváraní odevov som používala techniku pletenia. Kombinácia ručného pletenia na stroji Dopleta s kombinácioupletenia na žakáku fy Shima. Pre pletenie som používala kombinácie pletárskych materiálov s netradičnými materiálmi ako sú nylon a lurex. Odevy sú voči sebe kontrastné, spájajú ich netradične materiály. V detailoch rukávoch a sukne je vytvorená objemná štruktúra. Pri odevoch som sa inšpirovala typickými odevmi a materiály pre jeseň.
5) Lea Hartmannová, Rezané kvety (model 9 - 10) Rezané kvety sú stáročia súčasťou našich životov. Predstavujú symbol krásy, bohatstva, nádeje, lásky. V dnešnom svete konzumerizmu sa, ale jedinečnosť rezaných kvetov vytráca. Obrovský dopyt po rezaných kvetoch sa prirodzene odzrkadlil v ich masívnom pestovaní. Toto pestovanie má nebezpečný dopad na ekologický stav našej planéty. Vysoký dopyt si vyžaduje rýchlu spätnú väzbu, čoho výsledkom sú často neprimerané, až život ohrozujúce pracovné podmienky - či už pri príprave kvetov na export, alebo ich postrekovaní. Táto znepokojujúca skutočnosť, je dôvodom výberu mojej témy. Spomedzi kategórie rezaných kvetov som si vybrala tulipány, keďže ide o najobľúbenejšie, a teda aj napredávanejšie kvety. Motív tulipánu som zakomponovala do desénov oboch odevov.
6) Anasstasia Nishchaia, Oheň (model 11 - 12) Jako inspiraci pro tvorbu exkluzivního oblečení jsem zvolila ohňovou show. Vytvořila jsem oděvy s pomocí ručního jednolůžkového pletacího stroje. Hlavním cílem bylo oživit paprskový efekt ohně a realizovat jeho plamenné jazyky. Střídání barevných přízí v pletenině bylo důležité pro vyjádření charakteru obrazu ohně.
7) Mohammed J M Hammood, Blesky (model 13 - 14) Unisex kolekce dvou modelů, jejíž inspirace vychází z barev oblohy během bouřky. Hlavním motivem je blesk, který se jak barevně, tak i tvarově v modelech opakuje. K tvorbě jsem využil i netradiční materiály jako například lurex. Oděvy byly zhotoveny ručním a strojovým pletením. Doplňky k oděvům / kabelky: Vendula Menšíková, Kabelky (model 13 - 14) Kolekce módních doplňků ve formě kabelek. Nadměrná produkce v dnešní době způsobuje, že většina produktů končí pro své nevyužití či kvůli drobným poškozením ve spalovnách, přestože jsou často zhotoveny z kvalitních materiálů, které mají ve skutečnosti mnohem delší životnost. Na výrobu byly použité materiály jako pravé kůže (pštrosí, krokodýlí a hovězí) a její syntetické náhražky, které pocházejí z vyřazených produktů. Kabelky svým tvarem až parodují jejich obvyklé zpracování. Vznikly tak živelné textilní objekty, které zároveň splňují svou původní funkci a jsou uživatelsky příjemné. Jejich nošení je vysoce variabilní. Zevnitř jsou kabelky začištěny saténovou podšívkou s autorským dezénem, který reflektuje vnější použité materiály.
8) Kateřina Švecová, CUBE VISION (model 15 - 17)
Oděvní kolekce několika extravagantních oděvů představuje vizi budoucnosti, která je ztvárněna v podobě jednoduchých tvarů krychlí na oděvu. Je to určitá reakce na moderní technologie, které nás čím dál častěji obklopují, jako jsou např. počítače, mobily a další digitální přístroje, které přenáší obraz pomocí pixelů. Tyto technologie vedou často k uzavřenosti člověka před realitou do svého světa v krychli. Tato myšlenka, která je skryta v kolekci má lidem připomenout to, že skutečný svět není na displejích a obrazovkách, ale jestále kolem nás a není důvod proč se před ním uzavírat.
9) Laura Vlčková, Norny (model 18 - 20) Kolekce tří siluet inspirovaná severským mýtem o nornách - ženských bytostech, které se starají o axis mundi severského světa - strom Yggdrasil. Potisk oděvu je inspirován popisem tohoto mýtu - norny potírají strom bílým bahnem, aby jej udržovaly při životě a zachovaly tak rovnováhu celého vesmíru. Bílá barva je přetištěna vrstvou luminiscenčního pigmentu. Ten ve tmě září a umocňuje mystičnost, která celou kolekci provází. Oděvy lze spojit a instalovat do monumentálního textilního objektu, který představuje strom Yggdrasil.
Zdroj foto:
https://mbpfw.com/galerie/878-technicka-univerzita-v-liberci-fw23
foto: archiv MBPFW, @arturkoff